Vorige keer kon je in mijn blog lezen dat dansen veel meer is dan bewegen op muziek. Deze keer heb ik het over het herkennen van een goede dansdocent!
Je hebt de beslissing genomen om te beginnen met dansenlessen. Je hebt de dansstijl, muziek en school gekozen. Je denkt dat alle ingrediënten aanwezig zijn om binnen no time de meest fantastische dancemoves op feestjes te laten zien. Wat we vaak vergeten en waar we pas later achter komen, is de invloed van de dansdocent op onze beleving van de danslessen. Ze zijn onze motivatie, ontwikkeling en het meest belangrijk: ze vormen een groot onderdeel bij het ervaren van plezier. In het verleden dacht ik dat het gewoon aan 'de klik' tussen mij en de docent lag. Inmiddels weet ik dat dit niet helemaal waar is. Er zijn zo veel meer zaken die hierin een rol spelen. Waar moet je dus op letten als je een goede docent wil vinden die bij je past??
Passie en plezier
Wij zijn allemaal mensen en hebben persoonlijke voorkeuren. Het gedrag van iemand heeft altijd invloed op een ander. Dat geldt dus ook voor de dansdocent. De manier waarop hij/zij praat, de non-verbale communicatie en manier 'van zijn', maakt dat jij een bepaalde indruk van de persoon krijgt. Wanneer jouw docent in zijn/haar doen en laten echte passie voor het vak uitstraalt en oprecht plezier beleeft bij het overbrengen van eigen kennis naar de groep, heeft dit ook invloed op jouw houding en beleving van de les.
Ik vind het erg belangrijk dat de docent zichtbaar geniet. Niet alleen van de dans zelf, maar met name van het overbrengen van eigen kennis en kunde. Zijn/haar liefde voor het leren, maakt dat de persoonlijke voorkeuren geen prominente rol gaan spelen in je interactie met de dansdocent. Als je niet zo goed kunt peilen waarom je je docent zo ontzetten leuk vindt (of juist niet), kijk dan even naar zijn/haar bevlogenheid en passie voor de dans en het lesgeven. Deze factoren ervaren we onbewust, maar zij bepalen in hoeverre je energie krijgt tijdens je les.
Persoonlijke aandacht
Een goede docent is bewust van eigen invloed op de groep en het individu. Iedereen heeft andere behoeftes of zaken waar men tegenaan loopt. Een goede docent kan gemakkelijk de knelpunten herkennen en er direct op inspelen zodat je geen 'verkeerde' gewoontes ontwikkelt. Zodra iets een gewoonte wordt, is het lastig om dit weer los te laten. In de praktijk zie je helaas vaak genoeg dat de docent meer met zichzelf bezig is dan met de groep.
Voor mij is dit het meest belangrijke aspect bij het leerproces. Op het moment dat ik het gevoel heb dat de docent mij echt ziet en begrijpt tijdens de les, merk ik dat ik het snelst vooruit ga in mijn ontwikkeling. Hierbij vind ik het belangrijk dat hij/zij kan inspelen op mijn sterke- en ontwikkelingspunten. In dit kader is het erg prettig als er meerdere docenten tijdens de les aanwezig zijn. Zo krijg je persoonlijk advies, tips die echt gericht zijn op je eigen ontwikkeling en behoeftes. Ook maakt dit de drempel tot vragen stellen een stuk lager. Al met al, hoe meer persoonlijke aandacht; hoe sneller kun je je ontwikkelen.
Kwaliteit voorop
Als je denkt aan kwaliteiten van een goede dansdocent, gaan je gedachten waarschijnlijk in eerste instantie naar zijn/haar vaardigheden om een student te helpen excelleren. Wat ook echter een zeer belangrijke rol speelt, is de ontwikkeling van de docent zelf. We zijn allemaal constant beweging. De wereld om ons heen, onze kennis en vaardigheden en onze omstandigheden veranderen continue. Het is van belang dat de docent hierin mee kan bewegen en zichzelf blijft uitdagen om vervolgens de studenten beter te kunnen ondersteunen.
Je mag ook verwachten dat de docent juiste kennis heeft over alle aspecten die met dansen te maken hebben. Zo wordt er vaak vergeten dat de kennis van muziek net zo belangrijk is als de dans zelf. De verbinding kunnen leggen tussen de muziek en de dans zou één van de meest belangrijke onderdelen van je danslessen moeten zijn. Zonder musicality, geen goed danstechniek en structuur. Dit is in mijn ogen een van de weinige voorbeelden waar de structuur het plezier verhoogt 😊.
Tot slot, een goede docent dient een kwaliteitsdoeleinde voor ogen te hebben die hij/zij met zijn/haar eigen studenten wil bereiken. Daarbij heeft hij/zij ook al de weg bepaald hoe deze te bereiken. Verder is de docent niet bang om de stappen te evalueren en eventueel bijstellen. Dit klinkt misschien vrij technisch en procedureel, maar zonder een duidelijk stappenplan is het onmogelijk om de voortgang te monitoren. Een sterke, effectieve maar ook prettige dansdocent zet alles op alles in om je te helpen en zo het gewenste resultaat te bereiken.
Samenvattend
Bij het kiezen van een dansschool die bij mij past, heb ik me met name gericht op de bovenstaande punten. De juiste balans tussen persoonlijke aandacht, passie, gedrevenheid van de docenten en focus op kwaliteit is hier heel belangrijk. Het maakt dat ik niet alleen de techniek ontwikkel maar ook leer om de muziek te begrijpen. Ik vind het hierbij fijn als de docenten mij aandacht geven zonder dat er een vergrootglas op mij staat gericht. Door al deze factoren bij elkaar kan ik inspelen op de dans. Ze dragen nog meer bij aan de plezierbeleving tijdens het dansen en de motivatie om te blijven leren. Tegen degenen die nog steeds geen keuze hebben kunnen maken of nog steeds geen passende school voor zichzelf hebben kunnen vinden, zeg ik; Kom langs voor een proefles en ontdekt voor jezelf of je bij U Can Dance net zo veel plezier en resultaten kan behalen als ik.
Auteur: Alina
Comments